Jak Shodit Přebytečná Kila?

08.02.2022#Obecné

Tuhle otázku si každý den pokládá spousta lidí. My na ni umíme odpovědět. Ale nečekejte žádný obvyklý příběh o zázračné dietě, díky které shodíte 10 kilo za týden (protože to škodí zdraví!). Povíme si něco o přístupu k tělesné váze, který si udržíte dlouho a který vám pomůže přebytečná kila shodit sice pomalu, ale navždy. A při tom neztratíte radost ze života, nebudete od rána do večera počítat kalorie a mučit své bližní špatnými náladami. Zapamatujte si zlaté pravidlo hubnutí: Pokud opravdu chcete zhubnout, měli byste postupně změnit svůj životní styl, některé své návyky opustit a už se k nim nevrátit. Když se pokusíte přebytečná kila shodit hodně rychle, vrátí se vám stejně rychle zpět a navíc se vám zpomalí metabolismus.

Snídaně - zlatý hřeb dne

Pamatujete se, jak vás maminka nikdy nenechala jít do školy bez pořádné snídaně? Maminka měla pravdu (to maminky většinou mají). Když chcete shodit přebytečné kilogramy a uchovat si optimální váhu, nevypouštějte snídani! Žádná snídaně - to neznamená méně kalorií a rychlejší hubnutí. Znamená to jen, že zrána nedodáte tělu potřebné živiny a přes den tak budete mít chuť na všelijaké svačinky. Nemíváte ráno na snídani čas? Spěcháte do práce? Zkuste vstávat o 10-15 minut dříve. Hodně lidí říká, že ráno nemívají na snídani chuť, že jim stačí kafe. Jenže to je velká chyba. Zaprvé, káva nalačno dráždí a překyseluje žaludek. Zadruhé, když svůj pracovní den začnete s prázdným žaludkem, může se vám stát, že se v práci zakousnete do tvarohového šátečku a ani si to neuvědomíte. Nebo rovnou spořádáte dva... nebo tři. Tvarohové šátečky budou mnohem méně přitažlivé, když v sobě budete mít ovesnou kaši, míchaná vajíčka nebo žitný chleba se sýrem a rajčetem. Nemusíte si vařit nic velkého a složitého, čarování v kuchyni klidně nechte na víkend. Prostě si dejte něco k snídani.

Zelenina a pravidelné stravování - dvě kouzelné formule

Lidské tělo má rádo pravidelný režim. Když tedy chcete shodit nějaké ty kilogramy, pomůžete tomu třeba tím, že budete snídat, obědvat a večeřet vždycky v určitou denní dobu. Vaše tělo si na to postupně zvykne a přestane si dělat tukové zásoby, které si dřív pro jistotu vytvářelo - protože nevědělo, kdy páníček bude mít hlad a kdy si usmyslí se konečně najíst. Nemusíte to samozřejmě přehánět a každý den jíst v tu samou dobu na minutu přesně. Ale dodržovat přibližný čas snídaně, oběda a večeře - to odborníci doporučují. Ptáte se proč? Vědci zjistili, že když jíme pravidelně v určitou denní dobu, náš organismus kalorie spaluje rychleji. A co je ještě lepší - má pak menší chuť na všelijaké svačinky a zákusky, které jsou plné cukru a tuků. Kromě toho je dobré do stravy zahrnout co nejvíce zeleniny a ovoce - nejsou v nich žádné tuky a dodávají tělu málo kalorií. A to nemluvíme o vláknině, která zlepšuje trávení tuků a tím napomáhá hubnutí. Ovoce a zelenina jsou samozřejmě také zdrojem vitamínů, které dobře poslouží vašemu zdraví i vaší pokožce. Pro ovoce a zeleninu platí jedno jednoduché pravidlo: čím více barev, tím lépe. Ke snídani si dejte třeba zelené kiwi, po obědě snězte žlutou a oranžovou papriku a povečeřte zelený salát s červenými rajčátky a balkánským sýrem.

Hýbat se, hýbat se, hýbat se...

Občas se najde někdo, kdo vám řekne, že zhubnul jen díky dietě; že se vůbec nemusel začít víc hýbat. Takové diety bývají velice přísné a jednostranně zaměřené - raději nemyslet na to, co dělají s lidským zdravím! Každodenní pohyb zato prospívá nejen tělesné hmotnosti, ale i náladě a celkovému zdravotnímu stavu. Po pořádné procházce se člověku lépe přemýšlí a snáze se dělají důležitá rozhodnutí! A co se týče hubnutí, fyzický pohyb „rozhýbává“ a povzbuzuje metabolismus, který pak horlivě pálí kalorie. Fyzicky aktivní člověk také nenabírá kilogramy, které předtím shodil. To se zjistilo při rozboru pokroků účastníků několika světoznámých reality show o hubnutí. Ti účastníci, kteří i po skončení soutěže pokračovali ve sportu a jiných pohybových aktivitách, si získanou váhu uchovali. Ti, kteří se nehýbali, se vrátili ke své staré váze nebo dokonce přibrali ještě víc - i když předtím během soutěže úžasně zhubli! A tak vyhrabte své staré běžecké boty, kupte si trekové hole... nebo si běžte zacvičit. A hlavně - hýbejte se pravidelně.

Voda a vláknina

Během dne pijte dostatek tekutin. Však to znáte: „Hlad je převlečená žízeň.“ Často se nám zdá, že už zase máme hlad, jenže ve skutečnosti je to žízeň. Stačila by sklenice vody, ale my se místo toho najíme a dodáme svému tělu zbytečné kalorie. Ptáte se, co byste měli pít? Nejlepší je prostě čistá voda. Do ní si pro chuť můžete přidat citrónovou šťávu, jablečný mošt nebo plátky okurky. Káva je diuretikum - to znamená, že z těla odvádí vodu. Káva, čaj a jiné nápoje s obsahem kofeinu se proto nepočítají do denního příjmu tekutin. V ovocných džusech je zase hodně ovocného cukru, není tedy dobré pít víc než jednu sklenici denně. Jednoznačné „ne“ řekněte samozřejmě i sladkým limonádám a jiným syceným nápojům. Pokud chcete jednou provždy shodit nějaká ta kila, budete se jich muset nadobro zříci. A ještě jeden prostředek na hubnutí, který dělá zázraky: vláknina. Při jídle, které obsahuje hodně vlákniny, se člověk začne rychleji cítit sytější než po jídle bez vlákniny. Umíte si jistě představit, jak to při hubnutí pomáhá. Vlákninu obsahují jen potraviny rostlinného původu. Najdete ji třeba v ovoci a zelenině, ovesných vločkách, celozrnném chlebu, hnědé rýži a celozrnných těstovinách, dále ve fazolích a zelených fazolkách, hrachu a čočce.

Čtěte složení potravin

Při nákupu potravin se nenechte nachytat na hesla typu „méně cukru“, „méně kalorií“, „méně tuku“. Raději si přečtěte, z čeho se dotyčná potravina skládá. Potraviny, co se pyšní nápisem „méně tuku“, totiž často obsahují tím více cukru! Strach z tuků je rozšířený, ale nepodložený. Někteří odborníci dokonce zastávají názor, že právě nízkotučné potraviny, které se začaly masově vyrábět v polovině 80. let 20. století, stojí za epidemií obezity. Přirozený tuk v těchto potravinách - například jogurtech nebo sušenkách - se totiž začal nahrazovat sacharidy. Proto si raději zapamatujte, že největším postrachem lidí, kteří se snaží zhubnout, jsou rychle stravitelné sacharidy! Sladké pečivo, sušenky, bonbóny a jiné sladkosti si tedy nechte na zvláštní příležitosti, nemějte je jako běžnou součást stravy. A nepodlehněte dojmu, že potraviny se sníženým obsahem tuku prospívají vašemu zdraví a vaší váze. Snadno vás totiž svedou k pocitu, že jich můžete sníst více než potravin s normálním obsahem tuku. Kupujte kvalitní potraviny, pokud možno co nejméně průmyslově zpracované, čtěte jejich složení a nekupujte jich zbytečně moc. Tak se nepřejíte a ještě prospějete přírodě tím, že nezvýšíte množství vyhozeného odpadu!

Nevzdávejte se oblíbených jídel a vezměte si příklad z anglické královny

Hodně lidí při hubnutí drží drastickou dietu a přestanou jíst svá oblíbená jídla. Pak jsou podráždění a mají zlost na celý svět. Takhle by hubnutí vypadat nemělo! Až si budete sepisovat plán hubnutí, nezahrnujte do něj seznam zakázaných potravin - a už vůbec ne těch, které máte nejraději. Co si zakážete, na to budete mít největší chuť. Není žádný důvod, proč byste si měli odpírat nějakou tu laskominku a na oslavách narozenin odmítat dorty, které vám hostitelé nabídnou. Nedělejte z jídla svého nepřítele. Jen si zapamatujte, že pochoutky jsou pro výjimečné příležitosti, ne pro každý den. Nebo si vezměte příklad z anglické královny. Ta si při oslavách nikdy neodepře svůj oblíbený čokoládový dort, ale vždycky si dá jen kousek. Užitečným trikem je i změna velikosti talířů. Když budete jíst z menších misek a talířů, postupně si zvyknete na menší porce. A nezapomeňte - lidský žaludek hlásí sytost s dvacetiminutovým zpožděním. Proto jezte pomalu a přestávejte jíst dřív, než váš mozek dostane signál, že jste najedení.

Rychlé svačinky, alkohol a sepisování jídelníčku

Nedělejte si doma zásoby rychlých svačinek - například chipsů, čokolády, sušenek a sladkých limonád. Když je nebudete mít po ruce, snáze jim odvyknete. A co je ještě lepší - když už na ně budete mít opravdu velkou chuť, budete si pro ně muset zajít do obchodu - hurá, to je přece další pohyb! Místo průmyslově zpracovaných pochoutek si udělejte zásoby těch zdravých, například ovoce, zeleniny, nesolených rýžových chlebíčků nebo nesoleného popcornu. Mimochodem, věděli jste, že sklenka vína o klasické velikosti obsahuje stejné množství kalorií jako čokoláda? Čas od času nějaká ta sklenka vína po večeři nezaškodí, ale nepřehánějte to - velké množství alkoholu znamená velké množství zbytečných kalorií.  Mimochodem, věděli jste, že na zhubnutí a udržení dobré váhy se doporučuje plánovat si jídelníček? Předem si napsat, co budete v tom kterém týdnu mít k snídani, obědu a k večeři. Sice to zabere čas, ale má to hned několik výhod. Jednak budete mít lepší přehled o tom, co jste snědli, jednak se naučíte využívat všechny nakoupené potraviny a také se vám tím sníží náklady na stravování a nebudete zbytečně vyhazovat jídlo. Zdá se vám, že plánování jídelníčku je příliš složité? Nezoufejte, dnes už je k dispozici spousta programů a aplikací, které vám pomohou nejen s plánováním zdravého jídelníčku, ale i s šetřením peněz.

Při hubnutí se doporučuje vařit si doma, protože tak si budete jistí, že v jídle není příliš mnoho soli nebo tuků. A právě třeba sůl budete moci nahradit kořením - například chilli nebo karí, to totiž povzbuzuje trávení. Svou stravu řiďte podle ročních období, vybírejte si ovoce a zeleninu, která právě roste. V létě si pečte borůvková a třešňová jídla, na podzim používejte jablka, švestky a podzimní zeleninu. A po celý rok si pokud možno vybírejte kvalitní potraviny od místních výrobců.  Tak se naučíte u jídla oceňovat spíš kvalitu než kvantitu. A výsledek se dostaví - i v číslech, která vám bude ukazovat váha!

Sorry, there are errors on the page: