Jak přestat s kouřením?

08.02.2022#Obecné

Přestat s kouřením není jednoduché. To vám řekne každý, kdo se o to pokusil jednou, dvakrát nebo dokonce sedmkrát. Proč se to podaří jen málokomu? Mnozí stále ještě propadají kouzlu cigaretového kouře. Nám na tvém zdraví záleží, a proto jsme připravili pár tipů, které ti pomohou s kouřením přestat. Můžeš se o ně podělit s přáteli i s dalšími, kteří by si rok 2022 chtěli zapamatovat jako rok, kdy se vzdali této neřesti.

Urči si cíl

Když si dáme předsevzetí, je dobré si stanovit konkrétní cíl, abychom své předsevzetí dokázali dodržet. Cíle mohou být různé. Vyber si cíl, který ti bude vyhovovat, a víš, že tě bude opravdu motivovat. Například „neohrozit rodinu a nevystavit je rizikům spojeným s pasivním kouřením“. Pokud už pozoruješ, že kouření má negativní dopady na tvé zdraví, například dušnost při zdolávání schodů nebo nepěkný sípavý kašel, tvůj cíl je jasný – zlepšit své zdraví. To také sníží riziko, že onemocníš rakovinou plic či kardiovaskulárními nemocemi.

Cílem může být i vylepšení vzhledu a zvýšení přitažlivosti. Není tajemstvím, že kouření způsobuje zažloutnutí kůže a zubů, na pleti kuřáka se snáze tvoří vrásky a jiné nedokonalosti. Při kouření se totiž uvolňuje velké množství volných radikálů, což jsou právě nepřátelé krásy a zdraví. Když nebudeš kouřit, budeš se cítit mladší, přitažlivější, nebudeš si muset dělat starosti, že tvé oblečení a dech jsou cítit po cigaretách. Hlavně – zvol si cíl, který je dostatečně silný na to, aby tě odradil od přání cigaretu si zapálit.

Náležitě se připrav

Na rovinu – nikdo nemůže tvrdit, že přestat s kouřením je hračka. Kouření je závislost. Tvůj mozek je na nikotin zvyklý a vyžaduje ho. Když se začneš kouření zříkat, pocítíš, že ti něco chybí. Proto si už předem a včas připrav dostatečnou podporu, abys to nevzdal už při prvních problémech, a důkladně se připrav na den, kdy se kouření vzdáš. Můžeš se zeptat svého lékaře, jaké metody odvykání kouření by ti doporučil, například odvykací programy nebo aplikace pro pomoc s odvykáním. Někteří budou také potřebovat navštívit psychologa, aby s kouřením skoncovali, protože jejich tělo nebude vědět, jak se vypořádat s prázdnotou. Vždycky je nějaký důvod, proč jsi vůbec kouřit začal.

Závislost na kouření může být nejen fyzická, ale i psychická. Kouření jako součást socializace, záminka k přestávkám od práce. Všichni víme, že když si půjdeš na balkón zapálit, někomu se to možná nebude líbit, ale bude to považováno za sociálně přijatelné. Když ovšem budeš každou hodinu nějakých 5 minut jen tak postávat na balkóně a hledět do dálky, kolegové pro to nejspíš pochopení mít nebudou.

Nezříkej se nikotinových náhražek

Nikotin je chemická látka, po které tvůj mozek touží víc a víc. Když přestaneš kouřit, můžeš tedy pocítit bolesti hlavy, zhoršení nálady nebo znatelný pokles energie. Proto je namístě zkusit i praktické nástroje. Příroda si neumí poradit s prázdnotou a je nevyhnutelné, že tělo si bude namísto obvyklých cigaret žádat něco jiného. S tím by mohla pomoci terapie nikotinovými náhražkami, například nikotinové žvýkačky, lízátka a náplasti. Samozřejmě, někomu pomohou více, jinému méně, ale pamatuj, že je lepší se vyzbrojit veškerými dostupnými prostředky, které ti pomohou s kouřením přestat.

Pro mnohé je kouření také rituál, například v přestávkách mezi prací. Jen tak s holýma rukama nikdo o přestávce postávat nechce. Proto mnozí říkají, že při odvykání si více začnou dopřávat svačiny a stěžují si na příbytek na váze. Pamatuj na to, že záleží na druhu svačiny. Nemusí to nutně být dortík nebo bonbóny. To je spíš jen psychologický prostředek, jak vyplnit pauzu - skvěle k tomu poslouží i kousky mrkve nebo pikantní zeleninové chipsy. Mimochodem, je možné, že ti začnou chutnat lépe, protože když nebudeš kouřit, obnoví se ti chuťové pohárky a lépe pocítíš jemné rozdíly v chuti různých jídel.

Člověk není opuštěný ostrov

Při odvykání požádej o pomoc přátele, rodinu nebo kolegy. Mohou tě povzbudit ve slabších chvilkách, když si mermomocí budeš chtít cigaretu zapálit, anebo - pokud jsou sami kuřáci - ti solidárně nenabízet cigaretu a zvát tě na společné pauzy na kouření. A ze začátku odvykání je možné, že se tví blízcí setkají s tvou podrážděnější verzí. Proto je třeba, aby měli pochopení.

Kouření nám může dát falešnou iluzi uvolnění. „Vystresoval jsem se, tak si teď půjdu zakouřit!“ A tak i Ty budeš muset hledat nové způsoby, jak se uvolnit a udělat si radost. I s tím mohou pomoci přátelé. Možnosti jsou nekonečné. Dej šanci novým koníčkům, společně navštěvujte divadla, koncerty, nebo jděte jen tak na procházku. Pokud dáváš přednost odpočinku o samotě, tak pro dosažení dobrého pocitu skvěle postačí kvalitní masáž, dobrá kniha nebo hudba. Dobrý pocit ti dodá i sport a různé fyzické aktivity - vyber si ty, které ti nejvíc vyhovují, ať už to bude ježdění na kole, plavání nebo běhání. Pomohou i lehké fyzické aktivity, například procházka se psem či pletí plevele v květinových záhoncích.

Načasování... a pryč se spouštěči!

Odvykání kouření samo o sobě je pro tebe a tvůj organismus transformační zážitek. Proto se v několika prvních týdnech snaž vyhýbat stresovým situacím, které by mohly vést k návratu do starých kolejí. Můžeš například začít s odvykáním o dovolené, kdy bude více času na to, aby sis všímal svých pocitů a byl méně vystaven stresu.

V první fázi odvykání kouření se doporučuje vyhýbat se dalším spouštěčům, které tě ke kouření ponoukají. Například akcím, kde se konzumuje alkohol, protože mnozí takto posilnění sáhnou po cigaretě právě při večírku. Samozřejmě tím neříkáme, že na večírky musíš úplně zapomenout! Problém je jen v tom, že pro mnoho lidí, kteří ještě kouření úplně neodvykli, v průběhu večírku či jiné společenské akce může být těžké říct „ne“ nabídnuté cigaretě. Až si budeš jistější, že dokážeš odolávat pokušení zapálit si cigaretu, mnohé spouštěče už nebudou fungovat tak silně. Spouštěčem může být třeba i šálek kávy s cigaretou, a proto v prvních týdnech odvykání můžeš přejít na čaj. Pokud jsi naopak zvyklý kouřit po jídle, vyplň tento čas něčím smysluplným, třeba se vydej na krátkou procházku nebo zavolej kamarádovi či kamarádce.

Ukliď si doma a nevzdávej se

Ptáš se, jakou souvislost má uklizený byt s kouřením? A my říkáme, že velkou. Až dokouříš poslední cigaretu, vyhoď všechny popelníky a zapalovače. Vyper všechno oblečení, které je cítit kouřem, vyčisti koberce, záclony a povlečení. Použij osvěžovače vzduchu, abys eliminoval obvyklý zápach. Kouřil jsi v autě? Vyčisti i to. Při odvykání kouření přece nebudeš chtít vidět ani cítit nic, co by ti kouření jen trochu připomínalo.

Přestat s kouřením není nic jednoduchého. Buď na sebe přísný, ale zároveň pro sebe měj pochopení a nedělej si výčitky. Mnoho lidí potřebuje několik pokusů, aby s kouřením přestali nadobro. Některým se to podaří napoprvé, některým napotřetí nebo napodeváté. Hlavní je se nevzdat, protože právě tenhle pokus může být ten úspěšný! Pokud znovu začneš kouřit, neztrácej hlavu. Spíš si zanalyzuj, co tě přimělo opět sáhnout po cigaretě, jaké alternativy k cigaretám si můžeš vybrat, jaké emoce tě přiměly si cigaretu opět zapálit. Potom si urči „datum, kdy přestanu kouřit“ pro další měsíc a začni svou cestu znovu.

Pamatuj, že čas je na tvé straně. Až skončíš s kouřením, téměř okamžitě pocítíš zlepšení svého zdravotního stavu. Už po dvaceti minutách se tvůj srdeční rytmus vrátí do normálu. Když nebudeš kouřit celý den, vrátí se ti do normálu i obsah oxidu uhličitého v krvi. Při nekouření po dobu 2-3 týdnů se snižuje i riziko infarktu. A v dlouhodobějším horizontu se samozřejmě sníží i riziko rakoviny plic a dalších nádorových onemocnění. I ty se budeš cítit lépe, zdravěji, a budeš vypadat mladistvěji. Věříme, že se ti to podaří!

Sorry, there are errors on the page: