Novoroční předsevzetí – tipy a triky, jak je v roce 2020 opravdu splnit

Novoroční předsevzetí – tipy a triky, jak je v roce 2020 opravdu splnit

Předsevzetí spojená s novým rokem patří mezi tradiční součást svátečního období na konci roku. Jsou výsledkem naší sebereflexe každodenního života a věcí, které bychom chtěli nebo potřebovali napravit. Stávají se důležitou součástí naší osobnosti a duševní pohody a podílejí se také na našem budoucím úspěchu v roce 2020.

Jakmile se přiblíží konec roku, seznam novoročních předsevzetí se začíná povážlivě plnit. Plní se zpravidla tím více, čím větší máme výčitky svědomí po svátcích. Realita pak bývá taková, že o většinu cílů z tohoto seznamu se ani nepokusíte, případně pokusíte a bohužel jich nedosáhnete. To se stává hlavně v případě, že si na podobný seznam dáte nerealistické cíle. Pokud se letos obviňujete za to, že jste svých vytyčených met nedosáhli, možná je nejvyšší čas přehodnotit přístup k novoročním předsevzetím a zaměřit se na to, jak si je určujete. Přinášíme vám tipy a triky na to, jak si chytře sestavit seznam cílů na příští rok tak, abyste byli na konci dalšího roku spokojení s tím, čeho jste dosáhli.

Plánujte s předstihem

Nad cíli pro příští rok začněte přemýšlet ještě dříve, než přijde Štědrý den a sváteční sezóna se rozjede naplno. Nejjistější cestou k nesplněným novoročním předsevzetím je začít je dávat dohromady ve tři hodiny ráno během silvestrovské noci. V takovém případě nebudete mít dostatek času a rozvahy na to, abyste dali dohromady smysluplný seznam. Kromě toho byste na něm našli věci, které zrcadlily vaše momentální rozpoložení v tu chvíli, nikoli cíle, na které je dobré se zaměřit z hlediska vaší dlouhodobé prosperity a spokojenosti.

Sepište si všechno

Začněte si všechny vaše plány a cíle zaznamenávat alespoň na post-it lístečky, abyste na ně později nezapomněli. Pro zapsání prvotního nápadu to bohatě postačí. Později, až se vám myšlenky trochu usadí, je přepište do poznámkového bloku či sešitu. V této fázi k nim přidejte také vaši osobní motivaci, proč je to pro vás důležité, a termín pro splnění. Tyto záznamy se vám budou hodit v dalším roce, abyste mohli průběžně sledovat vaše výsledky. Nechte si tam také prostor pro zapsání dosažených výsledků – můžete tam také vlepit dokumentační fotky. Na konci splněné mise se z tohoto sešitu může stát kniha vašich osobních úspěchů.

Jednoduchost nade vše

Je lákavé přidávat na seznam s novoročními plány další a další cíle. Je vzrušující přemýšlet o tom, jak bude vypadat vaše budoucí hezčí, spokojenější a úspěšnější já, ale mějte na paměti, že život není reality show a nejde v první řadě o žádné spektakulární cíle. Výsledkem vaší osobní sebereflexe by neměl být katalog obřích rozměrů se spoustou přání, z nichž některé jsou z říše snů. Raději se zaměřte na pět důležitých misí pro váš příští rok, které jsou z hlediska vašeho každodenního života a pocitu spokojenosti klíčové. Jakmile překročíte limit pěti přání, začínáte se dostávat na tenký led.

Naporcujte medvěda

Tato metoda je extrémně důležitá pro to, abyste mohli sledovat váš progres. Namísto cílů typu „chci zhubnout 30 kilo“ nebo „Chci si našetřit 100 tisíc“ si podobné časově náročné úkoly naporcujte na malé části a dejte si pro začátek dosažitelnější cíl. Například „Budu běhat dvakrát týdně“ nebo „Každý měsíc si z výplaty ušetřím pět tisíc“. Díky tomu budou vaše cíle rozumné, racionální a rozhodně dosažitelné – už jen proto, že před sebou budete mít plán na kratší časový úsek, jako je týden či měsíc.

Určete si časový rámec

Pro úspěch je to nezbytné, ujistěte se tedy, že vaše plány a cíle mají také časový rámec. Každá z položek by tedy měla obsahovat rovnou i časový horizont. Pro tento účel si můžete sestavit takový malý kalendář, kde si jednotlivé kroky rozplánujete v čase. Pamatujte, že deadliny pro vaše cíle by měly být realistické. Pokud budou deadliny příliš volné a vágní, časem můžete ztratit motivaci a zájem. Pokud budou naopak příliš ambiciózní, brzy vám začne docházet dech a ztratíte tempo.

Myslete i na odměny

Systém odměn by měl provázet celou vaši cestu za lepším já v roce 2020. Když úspěšně splníte váš cíl v termínu, můžete se podívat do vašeho osobního sešitu, jaká odměna vás za to čeká. Odměna by rozhodně neměla být v rozporu s úspěšně splněným cílem – pokud je například vaším cílem zhubnout, nedávejte si jako odměnu možnost sníst kilogramové balení zmrzliny na posezení. Zvolte raději něco, co vám prospěje – například si zajděte do kina nebo na masáž.

Plán B pro komplikace

Jsme lidé, a tak je přirozené, že se občas od své cesty odchýlíme a čelíme drobným neúspěchům. To je v pořádku, nikdo není dokonalý. Buďte na tyto situace připraveni a stanovte si postup, jak z takové situace najít cestu ven. Pokud bylo například vaším cílem jít si dvakrát týdně zaběhat a vy se přistihnete, že už několikátý týden po sobě jste byli běhat jen jednou, naplánujte si nápravný postup. Můžete jít běhat například třikrát týdně, abyste zameškaný čas dorovnali. Zároveň to pro vás bude motivačním trestem, který vás posune dále a umožní vám nezahálet. Mít připravenou strategii pro malá selhání znamená, že po podobných výkyvech neztratíte vůli úplně a malé zaškobrtnutí vás spíše posílí než odradí od vaší mise.