Jak umělá inteligence (AI) zlepšuje zážitek z online nakupování během vánoční sezóny 2025
.jpg&w=3840&q=75)
Umělá inteligence představuje převratnou technologii posledních let, kterou už nevyužívají pouze technologičtí nadšenci a programátoři, ale také běžní lidé. Díky svému širokému spektru využití se s ní navíc můžete setkat už takřka kdekoliv – co začalo jako jazykový model v podobě chatbota se nyní překrývá i do systému a infrastruktury institucí, nadnárodních společností nebo třeba také do sociálních sítí.
Podle průzkumu NMS pro Raiffeisenbank mezi tisícovkou respondentů s ní pracuje 23 % lidí, přičemž dalších 45 % ji používá občasně. S tím, jak se blíží Vánoce, jsme pro vás vybrali i blízké téma – jak vlastně můžeme využívat umělou inteligenci při nakupování a s čím nám může pomoci? Pokud si stále nejste jisti vánočními dárky nebo jednoduše hledáte inspiraci pro využití AI, tenhle článek bude přesně pro vás!
Hledáte inspiraci na dárky? Zeptejte se umělé inteligence na tipy
První ze způsobů, jak AI zlepšuje nebo pomáhá při online nakupování, je zcela jistě prvotní výběr zboží. Před Vánoci většina z nás vymýšlí, co pod stromeček svým blízkým nadělí, přičemž mnohdy je to také docela náročné celé vymyslet. Jako první tip proto uvádíme možnost, že se umělé inteligence můžete po zadání popisu konkrétní osoby zeptat, co by vám k ní jako dárek mohla doporučit.
Abyste si uměli představit, co vlastně do textového okna umělé inteligence zadat, uvedeme pro vás příklad. Můžete začít třeba takto: „Dej mi 10 tipů na vánoční dárky pro mého tatínka, který má rád adrenalin a sport, sleduje lyžování, rád se projede na motorce a vždy velice rád tráví čas s námi jako s jeho rodinou.” Následně vám umělá inteligence poskytne 10 tipů na vhodné dárky pro vašeho tatínka – i v případě, že by vás některý z nich již dříve napadl, věříme, že jste získali i tipy na takové dárky, o kterých jste před tím třeba ani nepřemýšleli.
Jakmile obdržíte svou odpověď, nebojte se jeden z dárků blíže specifikovat a zeptat se na něj konkrétněji. Například jste obdrželi tip na akční kameru, se kterou by si tatínek mohl zaznamenávat své jízdy na motorce a své sportování. Zeptat se proto můžete například: „Jaká akční kamera je nejlepší do ceny 10 000 Kč?”. Na základě recenzí a doporučení si poté již můžete vybírat z konkrétních e-shopů. A takhle jednoduché to je.
Jak můžete vidět, při vytipovávání dárků vám může umělá inteligence nesmírně pomoci. Nezapomeňte však být specifičtí a uveďte co možná nejvíce konkrétních informací (koníčky, záliby, osobní vlastnosti apod.) o obdarovávané osobě. Čím konkrétnější budete, tím získáte také vhodnější dárky.
Umělá inteligence ovlivňuje také vaše nakupování
Kromě vybírání dárků se s AI můžete setkat i při svých osobních nákupech. E-shopy zaznamenávají mnohonásobný růst nakupujících, kteří jsou přivedeni právě umělou inteligencí, jak uvádí například studie od Adobe. S tím se pojí také celá oblast využití AI v e-commerce, kterou však e-shopy stále ještě prozkoumávají. Kde se s umělou inteligencí můžete v online obchodech již nyní setkat? Využití je několik:
- Ještě více personalizovaná doporučení: AI dokáže mnohem lépe číst historii vašich nákupů nebo vyhledávání, takže vám také bude nabízet lepší a personalizovanější produkty. Dříve, pokud jste se koukali například po zimních bundách, poté na vás právě zimní bundy vyskakovali takřka všude. Umělá inteligence v tomto bývá chytřejší, takže kromě zimních bund vám může nabídnout také rukavice, čepice či další zimní oblečení – jelikož pravděpodobně hledáte nové oblečení na zimu.
- Konverzační nákupy (AI Agenti): Někteří lidé mohou využít AI také k provedení celého nákupu. V tomto případě používají tzv. AI agenta, kterého si nastaví dle své libosti a který následně provádí zadané operace.
- Chatboti: Pravděpodobně tím nejznámějším případem, se kterým jste se setkali zcela jistě také, je využívání AI v rámci chatbotů u zákaznické podpory e-shopů nebo jiného webu. I když stále mnoho lidí preferuje komunikovat přímo se skutečnými členy zákaznické podpory, zavedení chytřejších chatbotů zcela jistě usnadnilo získávání odpovědí na dotazy a potenciální problémy zákazníků.
- Virtuální a rozšířená realita: Mnoho e-shopů nyní zavádí také možnost si produkt prohlédnout v tzv. rozšířené realitě (AR). Na rozdíl od zcela virtuální reality (VR) zde nepotřebujete žádné chytré brýle, jelikož se vám produkt zobrazí jakoby na kameře vašeho telefonu nebo tabletu. Vy si jej následně můžete prohlédnout ze všech úhlů a nahlížet na něj, jakoby byl umístěn třeba před vámi na stole. Kromě toho takto může fungovat i zkoušení oblečení – tedy že nahrajete fotografii celé postavy a AI vám v rámci daného nástroje vybraný kousek oblečení nebo doplněk promítne přímo na vás. Skvěle se tento nástroj může hodit i u vybírání dárků pro vaše blízké – jednoduše přímo uvidíte, jak jim bude zamýšlené oblečení slušet a celkově sedět.
Toto jsou pouze některé z funkcí a nástrojů, na které můžete při nakupování narazit. Oblast umělé inteligence (AI) se neustále vyvíjí a obchodníci i samotné e-shopy každým dnem přicházejí s novými řešeními, které ještě více usnadní nákupní proces.
Z pohledu obchodníka - AI určuje rychlost i logistiku
Pokud se na nákup zboží online podíváme také z druhé strany, i zde můžeme vidět nejedno využití AI. Pojďme se opět podívat na několik způsobů využití, které umělá inteligence může nabídnout na straně samotného prodejce:
- Shrnutí trendů návštěvnosti e-shopu a chování zákazníků: Obchodníci potřebují znát chování svých zákazníků, aby dokázali lépe upravit a optimalizovat své webové stránky a celý nákupní proces svým potenciálním nakupujícím co možná nejvíce zjednodušit. Kromě toho také potřebují sledovat, jaké jejich produkty zrovna letí a kterým se moc nedaří. K dispozici mají nejrůznější analytické platformy, které jim jsou schopné poskytnout obrovské množství dat – tato data ale zpracovat do srozumitelné podoby a vyvést z nich závěry může být však poměrně náročný úkol. Proto zde přichází na řadu AI, která dokáže v rámci několika sekund udělat shrnutí a přiblížit trendy na zadané parametry a dotazy – například u jakých produktů se zákazníci zastavují nejvíce, ale nenakupují, jaký tržní segment má nejvíce pozornosti, na co by se měl obchodník zaměřit při optimalizaci svého e-shopu atd.
- Predikce poptávky a řízení skladu: AI také dokáže s velkou přesností předpovídat poptávku po jednotlivých produktech, což může mít za následek efektivnější doplnění skladových zásob. Díky tomu mohou obchodníci lépe plánovat své zásoby, což jim ušetří nejen prostor, ale potenciálně také peníze jinak vynaložené na skladování.
- Optimalizace doručení: V distribučních centrech může umělá inteligence za zlomek času roztřídit objednávky či naplánovat nejlepší doručovací trasy pro řidiče, kteří tak nemusejí trávit čas jejím neustálým vymýšlením.
I ze strany obchodníků je tedy AI velice užitečným nástrojem, který šetří čas i peníze. Díky ní obdržíte vaše objednané vánoční dárky dříve a z pohledu obchodníků zase mnohem efektivněji, než jak by tomu mohlo být bez AI.
Co když nakupujete dárky na poslední chvíli – jak vám pomůže AI?
Mnoho z nás nakupuje dárky na poslední chvíli a jak se říká, nestíhá. I v případě, že nemáte s umělou inteligencí žádné zkušenosti, můžete ji využít pro rychlejší výběr dárků na poslední chvíli, třeba i s ohledem na čas doručení. Jak to funguje a co můžete vyzkoušet?
- Zeptejte se na dárky s co nejbližším časem doručení: Do chatbota můžete napsat dotaz, aby vám nabídl dárky, které mají co nejbližší datum doručení a které tím pádem ještě do Vánoc pravděpodobně stihnou přijít. Pokud e-shop má AI přímo implementovanou do filtrace produktů, nastavte si, že chcete pouze produkty, které dorazí co nejdříve, třeba do 1–2 dní. Takový dotaz může vypadat třeba takto: "Potřebuji dárek pro 50letého tátu, co má rád motorky, do 1500 Kč, s doručením do Prahy do zítra."
- Vyhledejte si časté nákupy opozdilců: AI dokáže přinést tipy i na dárky, které jsou nejčastěji kupované právě opozdilci – jedná se například o poukazy, digitální produkty nebo třeba i zážitkové dárky. Pokud zadáte dotaz, které dárky jsou nejčastěji kupované na poslední chvíli a ať vám AI přiloží i konkrétní tipy, můžete ušetřit hromadu času vymýšlením, jaký typ dárku stihne ještě přijít a jaký můžete již zavrhnout.
- Vizuální vyhledávání: Pokud nestíháte s dárky, ale vzpomenete si, že jste si před pár měsíci vyfotili například krásnou zimní bundu, která by se nesmírně hodila vašemu partnerovi, můžete nahrát její fotografii do umělé inteligence a ona vám zobrazí, kde je skladem a kde ji tak lze zakoupit. Nemusíte proto procházet desítky e-shopů a vzpomínat, u kterého obchodníka jste ji dříve zahlédli.
Závěr – jak vylepšuje umělá inteligence nakupování během Vánoc 2025
Umělá inteligence vám při online nákupech může nesmírně pomoci, čímž výrazně šetří váš čas jinak vynaložený na procházení e-shopů a vymýšlení ideálních dárků. Díky tomu, že výrazně personalizuje celý proces a přináší vám ještě lepší doporučení na dárky pro vaše blízké, vše můžete zvládnout rychleji a bez zdlouhavého přemýšlení, co dáte každému pod stromeček. Celý proces se tak stává intuitivnější, rychlejší a hlavně celkově úspěšnější.
Pokud s umělou inteligencí prozatím nemáte zkušenosti, není třeba se ničeho obávat. Můžete začít s jednoduchými dotazy, jako jsou například tipy na dárky, a postupně zjistit, jak jednotlivé AI modely fungují. Nebojte se být specifičtí a pokud hledáte dárek pro vaši rodinu, uveďte u každého člena jeho záliby, vlastnosti či budoucí plány, ke kterým můžete svými dárky náramně přispět. Věříme, že vám tento průvodce pomohl a přejeme klidné prožití vánočních svátků i šťastný závěr roku 2025.