5 způsobů, jak se stát více vědomým člověkem

5 způsobů, jak se stát více vědomým člověkem

Co vlastně znamená, když je někdo vědomý nebo bdělý, chcete-li? Takový člověk si dokáže vychutnávat jednotlivé okamžiky a žít přítomností. A ať už vezmeme v potaz nejrůznější náboženství či světové psychology, schopnost dosáhnout tohoto stavu mysli je po celém světě podporována a v lidech povzbuzována. Průzkumy také ukazují, že schopnost uvědomění může pomoci zmírnit stres a dokonce pomoci s nejrůznějšími psychickými problémy. Jak toho ale docílit? Přečtěte si našich pět tipů.

Uvědomění je stejně jednoduché jako dýchání

Nejste si jisti tím, zda je pro vás meditace to pravé ořechové? Nic se neděje. Existují totiž způsoby, jak dosáhnout plného uvědomění, aniž byste se setkali s jakoukoli mystikou. Jednou z technik je jít na nějaké klidné místo, pohodlně se usadit na podlahu, zavřít oči a po dobu deseti minut se soustředit na své dýchání.

Dýchání zlepšíte jedině praxí, zaměřte se tedy na to, abyste si vytvořili jakousi rutinu. Možná toto jednoduché cvičení můžete provádět každé ráno, než začnete den. Nebo to využijte jako dobrou výmluvu pro to, abyste večer před spaním na chvíli odložili telefon. Máte-li pak například těžký den v práci, zkuste si na chvíli najít tiché místo a na pár minut zavřete oči. Nemyslete na to, co všechno musíte udělat a jen dýchejte a buďte.

Zaměřte se na svou mysl

Jaké jsou chvíle, kterých si vážíte? Možná se potřebujete na chvíli zastavit a věnovat pozornost právě těmto chvilkám. Skvělým místem, kde lze najít vyrovnanost a klid, je třeba příroda. Projděte se lesem a probuďte své smysly.

To však můžete zkusit i doma. At už se bavíme o kapkách deště dopadajících na okno nebo o slunečních paprskách tančících skrze závěsy. Každodenní život je plný malých momentů, které sice nemusí být vzrušující, ale mohou vás obohatit. Zkuste tak, aby zpomalení vašeho tempa a nasazení bylo prioritou, a všímejte si více věcí a lidí kolem vás. Všechna ta práce, kterou chcete udělat, tam stále bude a pokud se vám to podaří, dostanete se k ní v lepším rozpoložení.

Vytěžte ze své mysli a těla maximum

Jóga a další protahující cvičení nejsou určená jen na zlepšení fyzické kondice, ale jsou přínosná i pro vaši mysl. Zvažte tak, zda by nestálo za to se zapsat na místní lekce jógy, kde se naučíte více o tom, jak propojit tělo a mysl.

Ne všechny lekce jógy jsou však stejné, proto si pozorně přečtěte popis vámi vybraných lekcí, ať víte do čeho jdete a nepřidáte se omylem například do kurzů pro pokročilé jogíny. K uvědomění a bdělosti vám ovšem může dopomoci například i obyčejná chůze či běh. Nechte však pro tentokrát sluchátka doma a užijte si klid kolem vás.

Zkuste něco jiného: Na uvědomění funguje i sauna

Ve skandinávské kultuře je saunování považováno za spirituální zážitek. Věděli jste třeba, že přes 90 % Finů chodí do sauny alespoň jednou týdně? A přestože může znít nějakým kulturám tato činnost směšná, zejména kvůli nahotě, která je při saunování samozřejmá, v ostatních zemích se čím dál více objevují sauny, které můžete navštěvovat v plavkách nebo s ručníkem.

A stejně jako jóga, i sezení v horku je zážitek sám o sobě. Pomůže vám to ulevit od  bolesti svalů a pročistíte si hlavu. A ano, v sauně toho není moc, co byste mohli dělat. Můžete tu však sedět a možná dosáhnout stavu mysli, který se blíží plnému uvědomění.

Dosáhněte klidu díky koníčkům a ručním pracím

Uvědomění není jen koncept, ale také samotný průmysl. Od nejrůznějších knih přes audioknihy až například po omalovánky pro dospělé. Koupit si můžete hned několik věcí, které vám mohou pomoci dosáhnout požadovaného stavu mysli.

Dobrý způsobem, jak dosáhnout uvědomění, jsou však také nejrůznější ruční práce či umění, které vaši mysl nezahltí, ale pomohou vám k tomu, abyste žili okamžikem. Tak si totiž můžete vyčistit hlavu, oprostit se od všech starostí a přitom se soustředit na něco uklidňujícího a harmonického.