8 dostupných a zdravých návyků, které zlepší váš život

Často žijeme život v tak zběsilém tempu, že zapomínáme na důležitou pravdu – peníze nejsou všechno. Slavný římský básník Vergilius poznamenal už před 2000 lety, že „největším bohatstvím jest zdraví“. Nepotřebujete nutně hromadu peněz na to, abyste žili spokojený a zdravý život. Peníze ale dokážou přispět k tomu, že si můžete dovolit žít život ještě zdravější – kupovat si organické jídlo, dopřát si kvalitní lékařskou péči a především méně se stresovat nad financemi. Tento článek je věnovaný 8 návykům pro zdravé tělo a mysl a můžete si je osvojit prakticky ihned. Některé z nich jsou zadarmo, jiné jsou za symbolickou cenu a další vyžadují větší investici.

  1. Běhejte a cvičte doma

Pokud už doma máte běžecké boty, pak jste na úspěšné cestě. Běhání samo o sobě nestojí příliš peněz kromě potu, času a úsilí. Na druhou stranu – odměna za to stojí. Různé studie ukázaly, že běhání vám může prodloužit život o celé roky. Prospívá vašemu imunitnímu systému stejně jako krevnímu oběhu. Navíc jde o nabíjející a povzbuzující sport.

Lidé si často mylně myslí, že musí chodit do posilovny, aby měli fyzickou kondici. Dřepy, vzpírání, výpady a výskoky – to jsou namátkou příklady pohybu, které můžete dělat z pohodlí domova a nepotřebujete k tomu žádné speciální vybavení. Pořiďte si sadu činek nebo kettlebell a využijte cvičení z domova k silovému tréninku.

  1. Hlídejte si dobrý spánek

Kvalitní spánek neodmyslitelně patří k zdravému životnímu stylu a vaše tělo i mysl potřebují odpočinek na regeneraci. Některé studie dokonce naznačují, že spánková deprivace má negativní dopad na vše, od vašeho srdce přes krevní oběh až po psychickou kondici a náladu. Podobně jako děti, i dospělí by měli mít nastavený svůj pravidelný spánkový režim včetně hodiny, kdy se budou ukládat do postele každou noc. Odborníci doporučují kolem 7 až 9 hodin spánku pro dospělé, dětem a dospívajícím ještě o něco více. Když se blíží doba k ulehnutí, vypněte televizi, ztlumte si mobil a pomalu připravte tělo i mysl na klidný spánek.

  1. Jezte zdravé jídlo

Nemusíte si kupovat drahé organické jídlo bez chemie a aditiv, abyste jedli nutričně hodnotnou stravu. Nutriční tabulky kladou čím dál více důraz na pravidelnou konzumaci ovoce a zeleniny. Vaření ze zmražené zeleniny má podobné benefity pro zdraví jako z té čerstvé. Nezapomeňte na proteiny a důležité vitaminy a minerály, ať už jste jedlík masa, vegetarián nebo vegan. Věnujte pozornost tabulkám se složením na obalech výrobků, které si kupujete, a naučte si vařit si vlastní jídlo doma alespoň několikrát týdně.

  1. Omezte fastfood a polotovary

Jak už název napovídá, fastfood nepatří mezi ty nutričně nejlepší volby. Avšak může to být pohodlné a těžké se tomu vyhnout. „Junk food“ je plné nezdravých tuků, cukr a soli, což dohromady působí návykově pro vaše chuťové pohárky. Není divu, že toto jídlo může způsobit závislost a vyústit v přejídání. Nejlepším řešením je snažit se podobným lákadlům vyhnout a omezit i pochutiny jako chipsy, sladkosti a sladké limonády. Dát si něco dobrého sem tam neuškodí. Pokud vás přepadne mlsná, zkuste se napít sklenice vody nebo sníst jablko, kdykoli můžete. Kousek ovoce je většinou i daleko levnější než předražené sladkosti.

 

  1. Vyhněte se kouření

Existuje tolik dobrých důvodů, proč se vzdát kouření, přesto v tom mnozí lidé pokračují – i když to může být smrtelné. Kouření zabíjí miliony lidí každý rok a je hlavní příčinou rakoviny plic, ústní dutiny a přispívá k celé řadě zdravotních problém. Pokud stále ještě kouříte, nikdy není pozdě odnaučit se cigaretám. Na internetu najdete spoustu online platforem, které vás na této cestě doprovodí a poradí. Neváhejte se se svým přáním obrátit i na lékaře. Uvidíte, že až se vzdáte cigaret, pozitivně se to odrazí na vašem zdraví a fyzickém vzhledu. Poděkuje vám také vaše peněženka – ušetříte stovky až tisíce za jediný rok.

  1. Čtěte knihy

Ve vědomostech je síla a čtení je nejlepším způsobem, jak je získat. Čtení má také mnoho dalších benefitů. Čtení beletrie pomáhá rozvíjet fantazii, empatii a také kritické i analytické myšlení. Mnoho studií prokázalo, že čtení také pomáhá snižovat depresi, snižuje stres a také pravděpodobnost onemocnění Alzheimerovou chorobou. Ne každá kniha na sobě musí mít navíc cenovku – je spousta antikvariátů nebo akcí, kde můžete získat knihy za sympatickou cenu. Dokonce i klasickou literaturu. Čtení knih je nejlevnější a nejefektivnější cestou, jak se inspirovat, mentálně i duchovně.

  1. Meditujte

Vědomě nepřemýšlet o některých věcech není jednoduché a žádá si to cvičení. Celý proces přesměrovávání myšlenek je jako chodit pravidelně cvičit a posilovat váš „soustředící sval“. Časem dokonce můžete dospět k lepšímu poznání sebe sama jen tím, že si budete uvědomovat své myšlenky. Proč nezačít už teď? Můžete začít procvičovat meditaci – jen si najdete tiché a klidné místo, kde se budete moci soustředit jen na sebe.

  1. Užijte si sluníčko

Sluníčko spouští v těle produkci vitaminu D a je nezbytnou ingrediencí pro celkové zdraví a zpracovávání dalších živin pro tělo. Slunce navíc pomáhá korigovat hladinu serotoninu v těle, takže přímo způsobuje dobrou náladu. Jen si dávejte pozor na dobu, po kterou jste slunci vystaveni bez sluneční ochrany. Během parných dní v létě dbejte na hydrataci a používejte kvalitní opalovací kosmetiku, klobouk a sluneční brýle.

Doufáme, že jste se inspirovali těmito snadnými zdravými návyky. Žijeme zdravěji – a začneme rovnou teď!