Šetřete peníze, zatímco nakupujete online

Nakupovat online je v dnešní době snadné. Pro spotřebitele jsou nákupy v prostředí internetu o to jednodušší díky pohodlí a velkému výběru. Z druhé strany je tu větší riziko, že utratíte více. Přečtěte si naše tipy a triky pro to, jak ušetřit během online nákupů.

Zeptejte se sami sebe: Opravdu to nutně potřebuji?

Ze všeho nejdříve se musíte sami sebe zeptat, jestli to, co máte naházeno ve virtuálním nákupním košíku, skutečně potřebujete. Po světě je poslední roky čím dál populárnější minimalistická životní filozofie, která zahrnuje i schopnost odolat impulzivním nákupům, z nichž mnohé položky zůstávají často nevyužité. Jsou položky ve vašem košíku něco, co budete používat pravidelně?

Dalším častým problémem neuvážlivých nákupů je, že spousta lidí nakupuje online to, co se jim zalíbí – a to i když mají něco velmi podobného už doma. Možná jste objevili skvělé džíny, které by vám slušely. Je ale možné, že vás lákají zkrátka jen proto, že jsou ve vašem stylu. Zvažte, jestli náhodou podobný produkt už nemáte – nejlépe ještě předtím, než vytáhnete kreditní kartu. Když jste na pochybách, jestli si danou věc pořídit, anebo ji radši oželet, vyspěte se na to. Ráno moudřejší večera. Pokud po ní druhý den stále toužíte, pravděpodobně půjde o něco, co z dlouhodobého hlediska zužitkujete.

Nenechte se zlákat slevami a speciálním nabídkami

SLEVA, napsáno kapitálkami, s křiklavě vyznačeným procentem slevy z původní ceny. Tohle je past, do které se chytají dychtiví nakupující. Nevylučujeme, že občas se do slevy dostanou výhodné výrobky, ani neříkáme, že byste si je neměli pořídit. Čím dál častěji se ale děje, že prodejce zlevňují z navýšené základní ceny výrobku – to znamená, že namísto 25 % může jít třeba jen o 5% slevu.

Jsou i případy, kdy lepší ceny než online story nabízejí místní kamenné obchůdky. Mějte oči na stopkách a informujte se o běžných cenových relacích v dané kategorii či za konkrétní produkt. Jakmile získáte přehled, bude se vám snadněji posuzovat, jestli je nabídka skutečně výhodná, nebo ne.

Nabízejí váš výrobek rozličné e-shopy? Pak si v internetovém prohlížeči otevřete více záložek a porovnávejte. Stejně jako kamenné obchody, dobré ceny nabízejí také posezónní výprodeje, kdy obchodníci potřebují uvolnit místo ve skladech. Když se léto blíží ke konci, objevují se zajímavé nabídky na letní zboží atd.

Velké značky využívají velká data – buďte na to připravení

Firma The Atlantic zkoumala různé způsoby, jak vás obchodníci klamou, abyste utráceli více. Tak například podle 60 % obchodníků je služba poštovného zdarma skvělým marketingovým nástrojem. Pokud dostanete poštovné zdarma, když utratíte 100 euro, snadno vás to nahlodá a položek do košíku přidáte více, abyste splnili nákupní limit. Nakonec se přistihnete, že utrácíte za věci, které jste nechtěli a ani je reálně nepotřebujete.

Velké značky jako Amazon jsou známé také mimo jiné komplikovanými algoritmy a personalizovanou cenovou politikou. To druhé se možná zdá jako dobrá věc. Ve skutečnosti to ale znamená, že ceny se optimalizují na základě vašich spotřebitelských dat a vašich vlastních nákupních návyků. Jejich hlavní cíl je přimět vás nakupovat za jakoukoli cenu a utratit více. V této situaci si vzpomeňte na náš první tip – opravdu to nutně potřebujete? A koneckonců, je to vůbec výhodná cena?

Posviťte si na vaše měsíční výdaje a nastavte si rozpočet

Protože je online nakupování tak snadné, lehce nám ze zřetele utíká, kolik peněz skutečně utrácíme. V obchodě můžete zaplatit v hotovosti – máte tak alespoň přehled, kolik peněz vydáváte, nebo platíte kartou. V online prostředí nedáváme nikomu fyzicky do ruky peníze ani kreditku a používáme platební brány jako PayPal – to znamená, že jen klikáme a klikáme, zatímco nám peníze odcházejí z účtu. Kolik to měsíčně činí výdajů dohromady?

Počítejte s případnými nákupy ve vašem měsíčním rozpočtu a nastavte si pevné limity. Pomůže vám to hned v několika ohledech – pravděpodobně se tak vyhnete nákupu položek, které zase tak nutně teď nepotřebujete, jako třeba balení 24 dekorativních neonových žárovek, které prodávají za pakatel. Vznikne vám tak prostor investovat vaše peníze do věcí, které opravdu potřebujete a jejichž nákup se vám vyplatí.